Første NM runde i gruppe H er over

Da er sesongen i gang og første runde i NM kl 3 (Gruppe H) er kjørt. Tross i mindre deltagelse en håpet ble det en spennende kamp om poengene. Som forventet ville kampen stå mellom 2010 års Cup mester, Jan Egil Halland, lokalfører Tom Kristian Lien, Ole Morten Korsmo, Raymond Braaten, Søren Snartemo, Morten Bredesen og Jarle Lippert. Outsidere som Birger Gundersen og Magne Svardal, skulle man heller ikke kimse av.

Det hele startet med velkjente Bjøreskogen på 12,09 km. Dette er en krevende prøve som går over i et superraskt parti mot slutten. Så her gjelder det å være med fra første meter. Den som kom best i gang var lokalfører Lien, tett fulgt av Korsmo, Braaten og Bredesen. Førere som Halland, Snartemo og Svardal kom allerede her litt på etterskudd og lå henholdsvis 8 og 11 sekunder etter teten. En av outsiderne Birger Gundersen forsvant ut av løpet allerede her..

På SS 2 og SS 3 som var mer knotete og oppkjørt, snudde bildet seg helt. Snartemo hadde fått opp farten og slo tilbake med henholdsvis 5,8 og 12,2 sek bedre tid en Lien og Korsmo. Liens ledelse var nå krympet til 5,3 sek på Snartemo mens Korsmo var 8,1 sek bak.

SS 3 den korte Malmveien 3,94 km, ble igjen vunnet av Snartemo, som for alvor hadde bestemt seg for å gi kamp helt til mål. Korsmo kom nærmest men var 6,9 sek etter i mål. Braaten fulgte deretter 7,1 sek bak.

Inn til første service hadde altså bildet snudd seg helt fra SS 1, nå var det Snartemo som hadde kommandoen, 3,1 sek foran Lien mens Korsmo lå 9,7 sek bak. Men det var kun kjørt 3 av 7 SS’er så her kunne ennå mye skje. Det var i tillegg utfordrende vær i vente, med underkjølt regn og snøvær, som skulle spille førerne et puss.

Etter service bar det til SS 4 som var nok en kort og hektisk etappe (Jerpeton 3,94 km). Her ble det ikke store forandringer i tet striden, da det ble kjørt meget jevne tider.

Det var SS 5 den beryktede Letmolia som skulle bli mer avgjørende. Nå hadde regnet satt inn, noe som gjorde at flere fikk store problemer med sikten. Verst gikk det ut over BMW førerne Snartemo, Halland og Lippert. Som kom i mål på etappen, med nesten ingen sikt i det hele tatt. Så det skulle vise seg at Svensk varmeapparat nok er bedre en Tysk. For på denne etappen tok Korsmo tilbake hele 18,2 sek på Snartemo og tok dermed over ledelsen nå med Braaten, Lien og Snartemo på de neste plassene.

Nok en ny service, og nå ble det plutselig stor aktivitet vedr. siktproblemene som ble bekymringene. Men det skulle vise seg at dette ikke ville bli noe problem, da det begynte å snø i stede.

Nå var det kun to etapper igjen, SS 6 Strandavann 9,8 km og SS 7 Nysætra 16,5 km igjen og alt skulle avgjøres. Braaten, Lien, Snartemo og Bredesen lå alle innenfor rekkevidde til å ta 1 plassen, slik at det ville bli full satsing helt inn til mål.

På SS 6 tok Snartemo en knepen seier 0,3 sek foran Korsmo, 2,5 foran Braaten. Mens Lien og Bredesen hadde falt litt fra og var henholdsvis 12,1 og 25,8 sek etter. Så kampen skulle altså stå mellom Korsmo, Snartemo og Braaten.

SS 7 Nysætra er en krevende etappe, som i tillegg skulle kjøres i skumring/mørket. Så her var det stor spenning før start. Halland startet først og satte opp et forrykende tempo. Lien var nestemann som tydelig hadde planer om å revansjere seg fra SS 6. Det gikk nok kanskje litt for fort, for kun 300 meter før mål, bar det av veien. Uten mulighet for å komme seg ut av brøyte på egen hånd var løpet over. Heldigvis var det mye snø, slik at bilen ikke fikk store skader. Lien er nok på plass i neste runde klar for nye fighter. Snartemo var neste mann ut på etappen, og med 1 plassen på netthinna, bar det innover skogen i et forrykende tempo. Men ca 1 km før mål ville ikke alle hjulene lenger sitte på bilen, noe som gjorde det umulig å fullføre rallyet. Det ble altså brutt løp på Snartemo også. Korsmo kjerte stødig inn til etappe seier og 1 plass i Rally Sigdal, med Braaten, Halland og Bredesen på de neste plassene.

NM stillingen etter Sigdal er dermed slik:
Ole Morten Korsmo 30 poeng
Raynond Braaten 23 poeng
Jan Egil Halland 18 poeng
Morten Bredesen 15 poeng
Assar Granum 12 poeng
Kenneth Trysnes 9 poeng
Tom Rune Steipen 6 poeng
Stein Svardal 4 poeng
Thor Gunnar Hagen 2 poeng
Vidar Nordbø 1 poeng

TRN ønsker å takke arrangøren for et supert Rally, deltagerne for spenningen, Gundersen Motorsport for lånet av Hospitalityteltet (her var det bra oppmøte slik at vi fortsetter med dette på Hadeland), og mekanikere og service folk for hjelpen rundt dette. Vi håper flere setter pris på tilbudet, og blir med å hjelper til på Hadeland også.