Lippert vant Rally Sokndal

Jarle Lippert trakk det lengste strået i en spennende sekundstrid under lørdagens Rally Sokndal og vant til slutt med minst mulig margin til Søren Snartemo, som etter 52 km fart kun var 0,7 sekunder bak i mål.

Det ble som forventet en spennende kamp i NC klasse 6 (de raskeste bilene i nasjonal). Med bare 5 biler til start (noe skuffende) ble det klart at kampen kom til å stå mellom Lippert, Snartemo og Branes. Men den som sjokk åpnet og var raskest på SS 1 av nasjonalbilene var Andreas Jahren som kjører Mercedes 190 i klasse 11 (C førere), han åpnet med tredje tiden totalt og beste til bland 2wd bilene, 1 sekund foran Snartemo som var best av trioen på første prøve.

Men hadde Andreas satt opp et for høyt tempo tru? Det ble på forhånd uttalt at han skulle vinne klassen og dermed TRN-Cup’en koste hva det koste ville. Dette ble nok avgjørende når han mot slutten inne på SS 2 hadde godt driv på det fuktige føret. Grippet sto ikke lenger i stil med farten, slik at Mercedesen driftet ut i en rask svingkombinasjon og havnet tilslutt på taket ute i ei myr. Beklageligvis var ikke dette bare en moltemyr, for her sto det flere harde stubber. Noe som gjorde møtet med myra hard og brutal. Andreas uttalte at det ser ut som karroseribytte da det også viste seg å være litt skade på buret. Men fører og kartleser kom uskadet fra hendelsen og er klare for å starte oppbygging av ny bil umiddelbart. TRN ønsker gutta lykke til og gleder oss til å se dem tilbake på skogen så fort som mulig.

Man så til selve kampen. SS1 ble som kjent vunnet av Snartemo med 4 sekunder til Branes og 5 sekunder til Lippert. Jan Erik Halland som leder både NC og TRN-Cup var 12 sekunder bak teten, og ønsket nok kun å sikre poeng i NC og seieren i TRN-cup’en. Tom Kristian startet litt rolig (14 sek bak) da forbredelsene ikke ble helt optimale. Han rakk ikke gjennomkjøringen på fredag og stillte i tillegg med ny kartleser (undertegnede) i dette løpet, slik at det ble å føle seg litt frem til og begynne med.

SS2 som var litt lengere (ca 10 km) var litt mere fuktig (se Jahren) slik at det ble mere spennende på denne etappen. Her hadde Branes våknet til liv og satte bestetid forran Lippert og Snartemo. Det skulle altså vise seg at dette kom til å bli en tett fight. Branes tok nå ledelsen knapt forran Snartemo og Lippert. Halland og Lien var nå allerede hektet av tet trioen og knivet seg imellom.

SS3 som forøvrig var løpets grommeste prøve, hadde noen innslag av grus, noe som gjorde det spennende for flere av førerene. Med en avsluttning på smale Monte Carlo veier i Norges fineste natur, skulle tilslutt denne etappen bli den avgjørende. Lippert var raskest her og tok tilbake 3 sekunder på Snartemo som nå kun hadde 1 sekunder å gå på. Branes var uheldig og fikk en snurring som han tapte noen sekunder på, men var fortsatt godt med i tetkampen.

SS4 som var andre gjennomkjøring av SS1, ble utsatt for et skikkelig regnvær rett før start. Dette førte til våte veier og mindre feste. Lippert vant denne etappen og tok også over ledelsen fra Snartemo som også ble slått av Branes på denne etappen. Men det skillte kun 4 sekunder de tre imellom på denne etappen også. Det begynnte nå å dra seg til i sluttspurten og det var tre spente som ventet på starten av SS5.

SS5 var også våt slik at det skulle bli tøft å senke tiden fra første gjennomkjøring. Snartemo og Branes delte seieren på denne etappen og tok 5 sekunder på Lippert her. Dette gjorde at Snartemo igjen var i ledelse, men kun 2 sekunder tilgode på Lippert. Det skulle altså blir den siste og gromeste etappen som skulle avgjøre. Det ble utført flere nedsykings taktikker på reguleringspausen før siste etappen, slik at det skulle bli spennende å se hvem som holdt hodet kaldest. Lippert hadde tatt Snartemo med 3 sekunder på første gjennomkjøring, og utnyttet dette til det fulle når det gjalt nedsyking.

SS6 som var siste og avgjørende etappe skulle bli en triller. Snartemo hadde 2 sekunder ledelse på Lippert, som seieren skulle vise seg å stå imellom. Branes var hektet litt av og måtte satse hardt for å ha en mulighet. Det skulle ikke stå på satingen, noe som desverre resulterte i en pungtering og tap av tid for Branes. Snartemo satset det han kunne og var meget spent da han passerte mål på etappen. Skulle det holde til seier? Noe det desverre ikke gjorde. Lippert gjorde som på første gjennomkjøring, slo Snartemo med 3 sekunder noe som igjen gjorde at seieren var sikret med hele 0,7 sekunder til gode på Snartemo. Begge var velding fornøyd ved målgang og var eninge om at dette var det gromeste asfalt løpet de hadde kjørt. Ekstra spennende var det at fighten ble så tett.

Så resultatet i kl.9 ble dermed: Lippert, Snartemo, Halland, Lien og Branes. Dette gjorde at Halland kunne innkassere titelen som årets Rakky Konge og premien fra Gundersen Motorsport AS som besto av Hjelm og ny kjøredress. Halland gjorde også godt ut av seg på premietrekkningen og tok med seg hjem hovedpremien fra Kollevold Rally Import AS som var en ny takluke i Carbonfiber. Slik at nå blir det oppussing av bilen før neste sesong på Halland.

I klasse 10 stakk Emil Bakken av med seieren og i tillegg 4 stk nye Yokohama asfalt hjul levert av Motorsportservice AS.

I klasse 11 var det Ronny Berge som trakk det lengste stået og vant med sin potente Sierra Cosworth

Kasse 12 ble vunnet av Nils Hardeberg.

TRN ønsker å takke arrangøren for er fantastisk rally, og oppfordrer alle som ikke tok turen, om å legge dette løpet inn på terminlista neste år. Bedre asfalt løp skal du lete lenge etter.