4 runde i NC ble en triller

Som forventet ble det hard kamp om seieren da 4 runde av Norges Cup’en ble kjørt under Aurskog Høland rally. Allerede under gjennomkjøringen skulle det vise seg at flere hadde farten inne. Søren Snartemo og Magne Svardal vant her, og pådro seg henholdsvis 70 og 30 sekunder i tillegg før løpet hadde startet.

Det ble en triller av et løp, og det var flere som ville vinne denne kampen. For de to sørlendingene med flest sekunder i tillegg ble det vanskelig å motivere seg før start. Men når hjelmen kom på satte Snartemo opp et utrolig tempo fra start og vant SS 1, 0,7 sek foran Korsmo med Jan-Widar Jahrmann på en tredje plass. Men det skilte ikke mer en 7 sekunder mellom de 11 beste i klasse 9, så dette kom til å bli en tett fight.

Snartemo fortsatte med samme tempo på SS 2, noe bonden som eide jorde ved første veidele skulle få erfare. Han kom alt for fort inn i krysset og måtte en tur ut på jordet. Men selv med denne turen utenfor veien ble det 2 tid på prøven, etter Korsmo som tok igjen 1,1 sekunder. I tillegg meldte forhåndsfavoritt Raymond Braaten seg på og var kun 3,5 sekunder bak Korsmo som ledet etter at tre etapper var unnagjort.

Etter en halvtimes service bar det ut på de samme tre etappene igjen. Snartemo greide ikke å følge opp den bra starten og måtte gi fra seg 0,6 sekunder til Braaten som vant SS 4. De to neste etappene foregitt uten dramatikk og store avstander i toppen. Korsmo ledet fortsatt da andre service startet med 8,8 sekunder til Braaten og 14 sek til gode på Kittelsen.

Men det var først nå selve rallyet skulle starte. Med lengre og mer krevende etapper. På SS7 som var 13 km lang, klinte Braaten til med bestetid og tok inn nesten hele forspranget til Korsmo med 7,2 sekunder bedre tid. Snartemo fulgte 8,8 sekunder bak og innså at det ikke var mulig å ta inn de 70 tilleggssekundene han hadde fått på gjennomkjøringen uten at noe fikk problemer. Noe det skulle vise seg at flere fikk.

Magne Svardal hadde ligget tett på teten å lurt hele dagen, og på SS 8 våknet ringreven til liv og tok hele 12,6 sek på Hjalmaren som hadde andre tid mens Korsmo ble slått med 16 sekunder. (skal sies at Korsmo kjente litt på moder jord og hadde det litt mer spennende en de fleste her). Plutselig øynet Svardal muligheten til en topp tre plassering og hadde glemt de 30 tilleggs sekundene han hadde pådratt seg. Braaten som virkelig hadde tempo inne var første mann i toppen som skulle merke presset. I mål på SS 8 ville ikke motoren mer og et total havari var et faktum, det var bare å kaste inn håndkle og følge med fra sidelinjen på trilleren som utspant seg.

Inn til service service var det fortsatt Korsmo som ledet, nå med 15 sek på Hjalmarsen, Branes fulgte nærmest.

Så bar det ut på de siste tre SS’ene, og seieren skulle avgjøres. Snartemo som innså at slaget var tapt fikk i tillegg problemer med en motor som fusket og som ikke ville være med lenger, han brøt derfor før start på SS 9. Korsmo som på SS 8 hadde hatt det litt spennende, fikk merke at alt ikke var som det skulle og måtte bryte med drivverksproblemer på SS 9. Men ikke nok med det, Brødrene Bredesen som ikke hadde fått opp ønsket tempo utover dagen, måtte også bryte med et knekt motorfeste før innspurten tok til.

Svardal som virkelig hadde fått opp farten, satte opp et forrykende tempo og vant SS 9 med 6 sek på Branes og 7,3 sek til Hjalmasen som nå ledet klasse 9. Svardal hadde nå bare 13,2 sekunder å ta igjen for å kapre seieren, og med 12,6 sek bedre tid en Hjalmarsen på SS 8 (samme som SS 10) satte han opp et tempo som kanskje var litt for høyt. For inne på SS 10 gikk det galt for Svardal som endte av veien i stor fart. Til alt hell gikk det stort sett bra med bil og mannskap, men det var ikke mulig å komme seg videre slik at det ble brutt løp for Svardal også. Branes tok seieren på SS 9 foran Hjalmarsen som ledet. Nå var det bare å fullføre SS 10 så ville seieren bli Hjalmarsen sin.

Men det skulle vise seg å ikke bli så lett, for når SS 10 var ferdig var ikke Hjalmasen å se. Seieren gikk dermed til Branes etter at 8 av 13 startende biler i klasse 9 måtte bryte på de siste etappene.

TRN gratulerer Jan Ove Branes med seieren og ser frem til neste NC runde som er allerede 19 juni under Trøgstad Rally.