Bredesen til topps i gruppe H under Rally Hadeland
Det var til slutt lokalfører Morten Bredesen som gikk til topps under helgens andre NM runde, Rally Hadeland. I strålende rallyvær ble det kjørt 7 SS’er på tilsammen ca 10 mil på krevende rallyveier. Det ble etterhvert en del grus på de etappene som ble kjørt to ganger slik at dette skapte mye dekkslitasje og hodebry med valget av rett dekk.
Det skulle vise seg å bli en meget jevn NM runde i gruppe H denne helgen. Ole Morten Korsmo skulle forsvare seieren fra siste NM runde, mens det var mange som ønsket å være med å kjempe om helgens seieren.
Det var Birger Gundersen i sin illsinte orange BMW M3 som startet best på SS 1 og satte standarden for hvor mye det måtte gasses for å henge med i toppen. Jan Egil Halland og Ole Morten Korsmo var de som kom nærmest og lå henholdshvis 3,9 og 6,3 sekunder bak.
På SS 2 slo forsvarer Korsmo tilbake og tok dermed ledelsen inn til første service. Gundersen var nå 3,4 sek bak, mens Halland nå var 7,5 bak. Ned til Snartemo på 7 plass var det blitt hele 14, 7 sek. I mellom her lå Svardal, Bredesen og Lien tett som haggel.
På service var det flere som hadde erfart at dekkene skulle få litt å si utover dagen, så her gjalt det å gjøre smarte dekkvalg. Det var flere som kom inn uten pigger igjen i dekkene, slik at slitasjen hadde vært stor på de gruslagte etappene. Etter service skulle de samme etappene kjøres en gang til, slik at det ville bli enda verre denne gangen.
Birger Gundersen slo tilbake på SS3, noe som beviser at den sinte BMW’en liker seg godt når det går fort. Her slo han Korsmso med hele 9,9 sek. Den som kom nærmest var nå Jan Ove Branes som hadde fått fart på 940’en og Bredesen. De ble slått med henholdshvis 4,3 og 5,2 sek.
Men på SS 4 gikk det nok litt for fort for Gundersen, for her ble det hele to snurringer og tap av hele 42, 3 sek til teten. Bredesen gikk til topps her, tett fulgt av Korsmo 2,4 sek bak og Snartemo som endelig hadde fått litt fart på BMW’en etter å ha byttet til mere riktige dekk.
Inn til andre service var det fortsatt Korsmo som var i ledelse, men avstanden ned til Bredesen var ikke stor, kun 1,6 sek. Halland var 10,8 sek bak mens Snartemo var 18,5 bak.
Etter service var det dagens lengste etappe som sto for tur (Sagvolden 21 km). Her var det flere som hadde planer om å kline til å virkelig legge grunnlaget forran de siste etappene. Det var nok ikke alle som mestret overgangen fra mye grus til mere snø og sporete veier. På denne etappen sto Branes godt parkert i brøyta, mens Korsmo fikk en fullfart snurring og tapte tid. Gundersen’s illsinte M3 sa takk for seg og ville ikke være med til mål. Etappen ble til slutt vunnet av Kenneth Trysnes i sin meget heftige Ford Puma (Ex S1600) med et vanvittig turtall. Halland, som hadde bestemt seg for å kapre en pallplass denne dagen ble nr 2 her. Tett fulgt av Trond Lysen, som hadde tatt frem en aldrende Ascona for anledningen. Bredesen fulgte deretter med Snartemo halsende etter for å se om det var mulig å kjøre seg opp på pallen. Bredesen hadde nå opparbeidet seg en ledelse til Halland og Korsmo på henholdshvis 7,6 og 8,9 sekunder. Snartemo var fortsatt 19,2 sek bak, men hadde ikke gitt opp ennå.
SS 6 Harestua Gård, som var en opopbrøytet bane på jordet bak Shell, ble vunnet av Jarle Lippert som denne gangen lå et stykke unna teten. Her ble det kun små marginer mellom de beste, slik at det hele skulle avgjøres på siste SS.
Før SS 7 ledet Bredesen med 4,8 sek til Halland, 7,6 til Korsmo og 18,3 til Snartmo. Løpet var altså ikke avgjort ennå. Snartemo hadde skumle planer om å klinke til for å se om det var mulig å hente inn i alle fall Korsmo for å kapre en plass på pallen. Korsmo og Halland ville begge vinne, slik at det ble i alle fall underholding for de fremmøtte tilskuerene da de bakhjulsdrevene nasjonalbilene kom hylende gjennom skogen. Taktikken til Snartemo hold stand, og han greide å hente inn neste hele forspranget på denne etappen. Da status skulle gjøres opp hadde han tatt hele 11,6 sek på Bredesen og Korsmo som kjørte sekund likt, mens Halland hadde hatt litt problemer og tapte 25,2 sekunder på denne etappen. Dette skulle vise seg å holde helt til andre plass, kun slått av Bredesen med 6,7 sekunder. Korsmo ble slått med minst mulig margin, kun 0,9 sekunder var han etter, og det etter ca 10 mil med full fart. Halland ble fjerde mann 18,4 sekunder bak Bredesen.
NM stillingen i gruppe H etter 2 NM runder er dermed som følger:
Ole Morten Korsmo 48 poeng
Morten Bredesen 45 poeng
Jan Egil Halland 33 poeng
Raymond Braaten 23 poeng
Søren Snartemo 23 poeng
TRN takker arrangør, deltagere og publikum for en fantastisk dag i skogene på Hadeland.