– Det kunne gått gæernt!

Rallylegende Birger Gundersen vant den andre runden i Norgescupen for nasjonale klasser under Rally Hadeland. Men ferden kunne fått en dramatisk slutt på den femte fartsetappen!

– Jeg kom over et fullfartskrøn å så rett inn i lysa på Ole Morten Korsmo. Han hadde snurra og hadde funnet et sted å snu. Heldigvis venta han til jeg hadde passert, for det kunne blitt litt klønete, for å si det mildt.
Dette dramatiske øyeblikket under årets Rally Hadeland gikk heldigvis bra, og Birger Gundersen med kartleser Torleif Halden, kunne fortsette å kjempe om seier i den andre runde av Norgescupen i Nasjonal klasse.
Etter tre kjørte etapper skilte det kun 3,1 sekund mellom Gundersen i sin meget potente BMW M3, og den vilt sladdende Kjetil Bråthen i sin ikke mindre potente Volvo 940. Det ble en tett sekundstrid i Nasjonal klasse før utøverne skulle ut på legendariske Sagvollen. En 21,15 kilometer lang fartsetappe som har alt. Her varierer det fra trange, og meget tekniske partier, til noe av det raskeste man får kjørt rally i Norge. Kun de tøffeste holder fullt over serien med store hopp midtveis på prøven, noe hjemmeføreren Jan-Widar Jahrmann beviste i sin turbomatede Volvo 240- til kartleser Øyvind Lehres store skrekk. Med mer hester og høyere toppfart enn Mads Østbergs Subaru WRC, ble det en luftig opplevelse. Rallyreisen endte i en snurring noe senere på etappen, noe verken publikum, sjåfør, eller aller minst kartleser var særlig overrasket over. Skulle det kobles noe grep i Rally Hadeland, skulle det gjøres her på Sagvollen.
– Jeg snurra to ganger, også fikk jeg matpakka under gasspedalen. Neida, alt gikk egentlig problemfritt, sier en fornøyd Birger Gundersen.

Kjetil Bråthen og kartleser Per Gunnar Aarnes ladet det det gikk, men allikevel måtte han igjen se seg slått av rallylegenden Gundersen, nå med 5,6 sekunder. Bak truet også luringen Trond Lyseng i sin forhjulsdrevne Nissan Almera. Gundersen hadde en klar taktikk for å holde han bak seg.
– Jeg visste at jeg måtte ta i på de fire første etappene for å slå disse dumme forhjulstrekkerne. De tre siste etappene ble kjørt to ganger, og når det da blir sporete, så får de et overtak.

Lenger bak i feltet var det hard kappkjøring for Nasjonal under to liter.
– Søren Snartemo rullet på første etappe, og tapte 39 sekunder på det, det var synd, for det kunne blitt en fin fight. Resten av dagen var det skikkelig sekundstrid om etappeseierne, forteller Anders Barli, som vant klasse 10.
Tilbake i den største klassen hadde det nå blitt litt avstand fra toppen og ned. Opel Astra-føreren Sivert Johansen vant forrige runde på Sigdal, men hang ikke like godt med her.
– Jeg leder jo Norgescupen, og derfor starter jeg først. Det var uvant. Jeg fikk liksom aldri helt flyten.

Johansen sluttet på en femte, men beholder ledelsen i Norgescupen, fattige ett poeng foran Kjetil Bråthen, og må nok belage seg på å starte først også i neste runde. Kim Andre Hjalmarsen endte på fjerdeplass med sin Volvo 240.

Kampen om andreplassen ble jevn etter Trond Lysengs lynangrep mot slutten. Men Kjetil Bråthen og hans noteoppleser Per Gunnar Aarnes tok sølvet, med en margin på 6,2 sekunder. 23,7 sekunder foran dem igjen vant mannen som ledet fra start. Birger Gundersen:
– Løpet er helt kanon, med varierte og utrolig tøffe veier. Leste et sted at jeg har totalvunnet her to ganger før, og nå ble det klasseseier, så det var dritmoro!

Ole-Martin Lundefaret