Nasjonal dominerte Rally Sørland

I strålende rallyvær arrangerte KAK første helgen i mai det tradisjonsrike Rally Sørland, i området nord for Mandal. Traseene i skogene nord for Mandal er beryktet for å felle mange fortkjørere, noe som viste deg å holde stikk i år igjen. Blant de 105 startende var det hele 66 biler i nasjonale klasser, deriblant mange Team Rally Nasjonal medlemmer.

I klasse 12, nasjonal under 2 liter (C-førere), var det lokalfører Sigurd Fløystøl / Rolf Richard Berge fra NAF Kristiansand som startet best på fredagens første skikkelige skogsetappe. Flere strekkeseiere til tross, et tidstap på over 2 minutt på SS3 gjorde at Nils Hardeberg / Svein Atle Berge fra KNA Aust Agder kunne innkasserte 1 plassen til slutt i klasse 12. Fløystøl måtte ta til takke med 2 plass.

I samme motorklasse, (A+B førere) klasse 10, kontrollerte Daniel Tonstad og kartleser Arild Fløystøl fra arrangørklubben KAK inn seieren. Ekvipasjen holdt seg hele tiden på bestetider i klassen, bortsett fra på siste etappe hvor det rutinerte teamet nok ofret litt av forspranget for å sikre førsteplassen.

I klasse 11, store nasjonal, (C-førere) var deltakelsen god med hele 12 førere til start. Lokalfører Terje Sørensen med broder Jarle i kartleserstolen slo til med bestetid på SS2 i en helt nybygget BMW M3. Med 2 tid på SS3 lovet det godt for sammendraget etter fredagens prøver, med en ledelse på 11 sekunder til nummer 2, Tom Helge Hagestrand og kartleser Ruben Olsen. Dessverre skulle det ikke holde helt til mål denne gangen. Det ble brutt løp for begge i løpet av lørdagen.

Dette åpnet opp for en ny lokalfører, Hans Ivar Iversen/Jørgen Haugenes fra KAK. De loset BMW M3’en inn til seier med blant annet bestetid på SS3, såvidt foran Vidar Nordbø/Endre Myran fra KAK. Sistnevnte hadde det nok litt for travelt på gjennomkjøringen, og pådro seg 20 sekunders tidsstraff. Dette skulle få stor betydning da seiersmarginen denne gang bare var 19,2 sekunder i Iversens favør.

I klasse 13, utgåtte gruppe N4/A8 biler, var det 3 deltakere. Dagfinn Rosseland KAK, og Arne Ingar Stulen NMK Hadeland, hadde full kontroll fra start i deres Toyota Celica. Teamet vant alle SS’er frem til siste etappe. Midt på strekka ville plutselig ikke Celica’en være med lenger, og Rosseland måtte ut å leke elektriker i motorrommet. På tross av et tap på over 3 minutt vant de til sist klassen med over 2 minutt foran Bjørn Bekkevold/Clas Lilleborgen, KNA, i Mitsubishi Evo.

I store nasjonal, A+B førere klasse 9, ble det et skikkelig bikkjeslagsmål fra første stund. Selv om det bare var 9 startende i klassen, stilte det opp skjelden mange rutinerte pokalsamlere til start. Magne Svardal/Eirik Spilling fra NMK Konsmo satset som vanlig friskt i sin Opel Kadett Kit Car og ledet klassen etter SS2 med 4 sekunder foran erfarne Olav Sørli KAK. Halsende 2 sekund bak dem igjen kom Søren Snartemo/Bernt Ove Bessesen og Rune Kittelsen sammen med broder Pål. 6 biler innenfor 6 sekunder med andre ord.

En annen medaljekandidat, Morten og Petter Bredesen fra NMK Hadeland fikk mye spolert da de kvestet forstillingen på sin Volvo 240 og tapte nærmere 60 sekunder på teten. Dette da arrangøren endret litt på traseen på SS1 etter at brødrene hadde besiktiget prøven. Noe som kom som et sjokk for Morten i første sving.

På SS3 Gangså var det slutt for mange i klassen. Både Sørli og Svardal fikk en avkjøring i tusmørket. Etter dag 1 var status Snartemo/Bessesen, NMK Konsmo på topp, tett fulgt av 2xKittelsen fra KAK med Bredesen minuttet bak.

Lørdagen var det derfor klart at hverken Snartemo eller Kittelsen aktet å gi bort et eneste sekund. Satsingen skulle bli deretter – med 20-30 år gamle nasjonalbiler helt i toppen i totaltsammendraget, sågar også foran suverene N3 vinner Økseter på 19 km lange SS4 Lindland.

Stillingen etter siste service var 11 sekund ledelse til Snartemo. Kittelsen erklærte at han hadde nok av 2. plasser – nå skulle det satses! Snartemo droppet både reservehjul og jekk for å tyne det siste ut av M3’en. På SS8 Lindland satte Snartemo en kanontid. Kittelsen som startet rett bak, satset også hardt, kanskje for hardt, for på den beryktede 1,3 km lange rettstrekka ble nok turtallet for høyt, noe som førte til at servoreima hoppa av i over 180km/t. Tapet på grunn av dette ble til slutt over 45 sekunder. Kittelsen kunne ikke annet gjøre enn å sikre inn til 2 plassen. Snartemo / Bessesen vant til slutt klasse 9 med 57 sekunders margin og ble 14 totalt i Rally Sørland.

Alt i alt stilte KAK, publikum, værgudene opp for deltakerne og laget et kjempearrangement på Sørlandet. TRN og medlemmenes gromme nasjonalbiler hadde 2 kjempefine dager på skogen, og tilbakemeldingen fra publikum er at nasjonalbiler er gromt og noe de vil se mer av!

TRN ønsker med dette igjen å takke KAK for et flott arrangement, vi gleder oss allerede til neste år!

For TRN
Bernt Ove Bessesen