Rally Finnskog 2011

Årets klassiker, Rally Finnskog, skulle vise seg å bli like utfordrende og spennende som forventet. Med rally over to dager og over 16 mil med fart, skulle mange få føle utfordringene både på kroppen og utstyret. I tillegg skulle det også kjøres etapper i mørket, noe som dessverre blir sjeldnere og sjeldnere i norsk rally. Slik at dette var en kjærkommen anledning til å teste mørkeferdighetene, noe flere fikk erfare at skulle spille inn en del på notene som mange lager selv i dagslyset.

TRN ønsker først og fremst å takke Stig Rune Kjernsli og hans stab for et fantastisk rally, vel gjennomført med krevende og fine veier samt super ramme rundt løpet. I tillegg til første rally på norsk jord med super rally reglene i bruk.

Det var ventet stor spenning til NM klasse 3 (gruppe H) før løpet, og dette skulle vise seg å stemme bra. Etter en lang dag med gjennomkjøring, startet løpet for alvor bare noen timer etterpå, noe som krever omstilling og full konsentrasjon.

Overraskelsene sto i kø og kom allerede på SS 1. Ikke uventet var Ole Morten Korsmo, Søren Snartemo og Birger Gundersen med fra start, men den store overraskelsen her var Jarle Lippert, som med sin meget strøkne og potente BMW M3 sjokkåpnet med tredje raskeste tid, kun slått av Gundersen og Snartemo med henholdsvis 3 sek og 0,3 sek. Slik at det skulle vise seg at det bar frukter å være med på TRN sitt opplegg med støtdemper guru Chiel Bos tidligere i vinter. Korsmo som var på hjemmebane var 3,3 sek bak Gundersen på denne etappen og skjønte nok at det måtte gasses noe hardere om det skulle bli edelt metall i helgen.

SS 2, den kjente Varaldskogen på 26,7 km med krevende rally vei, var neste etappe ut. Nå hadde Korsmo våknet, og klinket til med bestetiden, hele 9 sek foran Gundersen med Peter Hjalmarsen, Snartemo og Raymond Braaten på de neste plassene. Morten Bredesen som lå som nr 2 i NM sammendraget før Rally Finnskog, var førstemann av favorittene som måtte kaste inn håndkleet med dynamo problemer, men han var ikke den eneste som fikk problemer på denne etappen. Tom Kristian Lien sin strøkne Volvo 940 hadde fått nok, og motoren takket for seg på akkurat samme plassen som teamet brøt i fjor (kan det være magi her?). Mens Lippert som hadde startet så bra, fikk en avkjøring som krevde mye snømåking, (kom selvtilliten litt for fort tro?) dermed var maxtiden overskredet og løpet over for denne kvelden. Så mannefallet hadde allerede startet på det krevende løpet.

På SS 3, 13,67 km Homsjøen var igjen Gundersen raskest og slo Korsmo og Snartemo med 0,7 og 4,4 sek.

Da bilene kom inn til nattopphold var stillingen i NM kl 3:
Korsmo
Gundersen + 5,0 sek
Snartemo + 13,0 sek
Braaten + 32,2 sek
Branes + 33,8 sek

Siden dette er første løpet i Norge hvor det skal praktiseres superrally, var det flere som ønsket å starte på nytt lørdag morgen. Da løpet skulle restartes på morgenen, var det mange biler fra både internasjonale og nasjonale klasser som sto klare til å kaste seg inn i løpet igjen, med tilleggstid og friskt mot. Slik at dette må kunne sies å ha vært en suksess fra arrangørens side. TRN håper Rally Sørland fortsetter trenden da dette også er et todagers løp, selv om det var en del utfordringer for å få dette til å fungere fra arrangørens side.

SS 4 som var første etappe lørdag morgen, var den lange og fantastisk morsomme Speismark på 25,94 km. Denne etappen inneholder det meste av utfordringer og skulle bli en super start på en lang rally dag. Etappen ble vunnet av Korsmo, men midtveis hadde Gundersen nesten hentet inn Korsmo og lå kun 20 sek bak (dette kunne fort blitt spennende). Men som flere ganger tidligere i år, skulle ikke den oransje M3’en holde til mål denne gange heller. Noen km etter takket gassvieren for seg og fremdriften uteble. Lippert brøt også på denne etappen, med tekniske problemer. De neste plassene ble besatt av Snartemo, Bredesen (som hadde restartet) og Branes i sin illsinte 940 Evo.

Inn til første service på lørdag var det Ole Morten Korsmo som hadde en komfortabel ledelse med Snartemo 25,7 sek bak. På tredje kom Braaten halsende 49,1 sek bak Korsmo. Branes hadde virkelig fått opp farten og var kun 0,4 sek bak Braaten igjen, slik at dette kom til å bli en spennende dag.

Da var det klart for andre runde av etappene som ble kjørt i mørket på fredag, med SS 5 Sandsjøbekken 2 16,78 km, som førstemann ut. Denne etappen ble vunnet av Andreas Wiik i kl 13 4wd Subaru, tett fulgt av Svensken Jan Johansson i Toyota Corolla, Korsmo var her 7,0 sek bak Wiik, men fortsatt i komortabell ledelse i gruppe H. Bredesen hadde virkelig fått opp igjen farten og var kun 0,6 sek bak, mens Braaten kun var 1,6 sek bak der igjen. Snartemo som hadde en sikker andreplass i lomma skulle bli felt på samme måte som Gundersen med bagateller som utgjorde brutt løp også denne gangen. Her røk servoreima som igjen tok knekken på veivsensoren slik at motoren døde. Skal det ikke være mulig å få disse Tyske bilene å holde til mål i år?

SS 6 Varaldskogen 2, ble vunnet av Branes, tett fulgt av Braaten, Bredesen og Hjalmarsen. Korsmo var helt nede på 5 plass på denne etappen, og det så ut til at ringreven hadde begynt å safe inn seieren etter at alle de nærmeste på NM lista var et godt stykke bak, eller allerede ute av løpet.

Men da SS 7 Homsjøen 2 dro i gang beviste Korsmo at han ikke hadde tenkt å safe inn noe som helst, han vant etappen 2,8 sek forran Branes, 4,5 forran Braaten og 9,0 sek forran Hjalmarsen. Så om noen skulle ta fra Korsmo seieren på siste etappe, måtte det skje noe spesielt.

SS 8 Speismark 2, ble en parademarsj for Korsmo som kjørte inn til andreplass på etappen, kun slått av Stefan Myhrer i sin nybygde Nissan Almera, og med Hjalmarsen noen sek bak. Braaten som lå an til en knapen andreplass føre Branes, satset for hart på denne etappen og raste i brøyta, noe som skulle skape problemer for bilene som kom bak, da veien var blokkert. Men med flere biler på plass etter hvert, klarte de å få bilen på veien igjen. Men dette skulle ikke hjelpe mye, for kun noen km etterpå sa Volvo’en takk for seg, og brutt løp på senests tenkelig tidspunkt var et faktum.

Seieren var dermed et faktum, og var vel i grunnen aldri truet under løpet heller. Hjalmarsen var den som kom nærmest, men var hele 1.48,8 bak. Stefan Myhere tok 3 plass 6.04,9 bak.

Korsmo befester sin posisjon og leder nå klart NM sammendraget med hele 33 poeng.

Stillingen er som følger:
Korsmo 78 poeng
Bredesen 45 poeng
Halland 33 poeng (stilte ikke til start i rally Finnskog)
Braaten 23 poeng
Snartemo 23 poeng
Hjalmarsen 23 poeng.

Men det er fortsatt 120 poeng å kjøre om i årets NM, slik at mye kan ennå skje. Neste utfordring er Rally Sørland, som også er et todagers løp på meget krevende sørlands veier, så ingen ting er endelig avgjort ennå, mye kan fortsatt skje.
NM sirkuset tar nå en pause til snøen har gått, og kjører igjen igjen 30 April med Rally Sørland, med ny spenning og breie sladder.