Seieren glapp for Larsen!

Frank Tore Larsen og Torstein Eriksen fra NMK Modum & Sigdal hadde stø kurs mot klasseseieren på Romjulsrally, men så gikk det galt rett før mål på den nest siste etappen.

I 32 blå var det klart for 2009-utgaven av Romjulsrally i Elverum, og Larsen Motorsport stilte til start med sin Nissan Almera GTi. Løpet bestod av 3 fartsetapper som alle ble kjørt to ganger. To av disse var på litt under 4 kilometer, mens den siste var 3 mil land, med andre ord en stor utfordring for mannskap og bil.

Den første etappen var en av de korte etappene, og vi ønsket å bruke denne til å komme inn i flyten tidlig på morgenen. Kjøringen bar preg av at det var den første fartsetappen vi hadde kjørt på lenge og det gikk ikke helt som vi ønsket. Et par turer i brøytekanten og litt nøling gjorde at tiden ikke ble veldig bra, men det holdt til nest beste tid i klassen.

Så var det klart for SS 2 på 29 kilometer med raske skogsveier. Tidlig på etappen merket vi at ting fungerte bedre enn på den første etappen og selvtilliten steg utover fartsetappen. Fortsatt var det mer å hente på farten, men vi kjørte nesten 3 mil uten å gjøre en eneste feil og notene var utmerket. Resultatlisten viste også at det hadde gått bra og vi hadde bestetid i klassen over et halvt minutt foran nestemann.

SS 3 var nok en kort fartsetappe som gikk på Starmoen Motorbane og området rundt. En etappe vi visste det ville være vanskelig å tjene mye tid, men den inneholdt mange krevende svinger så det var fullt mulig å tape mye. Vi kom oss greit gjennom, men hadde feilberegnet et hopp under gjennomkjøringen som gjorde at vi hoppet en del lengre enn planlagt. Det ble en nok en bestetid i klassen, 2 sekunder foran nummer to.

Så var det klart for service og det var litt hektisk aktivitet for å undersøke om den harde landingen etter hoppet hadde satt sine merker på bilen. Takket være god innsats av Per, Alf og de andre ble alt gått over og bilen var klar for de samme tre etappene på nytt.

SS 4 gikk noe bedre enn ved første gjennomkjøring, og vår tredje strake bestetid var et faktum. På dette tidspunktet hadde vi akkurat 1 minutt forsprang til nummer to i klassen og hadde målet siktet inn på vår andre seier i 2009.

Så var det klart for 3-mils etappen på nytt. Ettersom notene stemte så godt på morgenen og vi var trygge på oppsettet på bilen kunne fortsette i samme tempoet og vite at vi ikke tok noen sjanser. Alt gikk på skinner den første halvdelen av etappen, men vi merket at dekkene begynte å bli vel mye slitt. Fortsatt tok vi ingen sjanser, men plutselig i en høyresving merket vi at det var noe som sviktet i bakstillingen. Det var bare å svinge inn til siden og konstatere at seieren røk like før mål. Skuffelsen var til å ta og føle på blant alle i teamet, men det er en stor del av sporten å fullføre. Ekstra bittert var det selvfølgelig siden vi ikke hadde vært borti noe. Faktumet var dermed brutt løp 1,5 kilometer før mål på den etappen og 5 kilometer igjen av løpet.

Vi er nødt til å ta med oss det positive fra løpet, og det er at vi fikk mye god kjøretrening, farten begynner å bli bra og ikke minst at vi har tatt et stort steg med notene.

Neste løp er Sigdalsrally 9. januar hvor vi debuterte sammen for akkurat 1 år siden, noe vi gleder oss veldig til. Før den tid skal vi også til John Haugland for å få noen tips og forhåpentligvis ta enda flere skritt i riktig retning.

Pressemelding