Snartemo måtte bryte Rally Sørland

Team Snartemo Rallysport startet fredag kveld friskt under Rally Sørland, som ble kjørt i område rundt Mandal.

Over 100 biler stilte til start i årets utgava av Rally Sørland som er tredje runde i NM 2012. Fredag skulle det kjøres tre stk fartsetapper på tilsammen ca 33 km, før natt opphold.

Team Snartemo Rallysport satset friskt fra start og kjørte inn til beste tid blandt gruppe H (nasjonal bilene) på SS1 som var 3,5 km, med tiden 2.00,9. Dette var kun 0,8 sekunder bak beste 2wd (Pontus Tidemand) og 10 plass totalt, noe teamet var veldig fornøyd med med tanke på at vi startet for første gang i løpssamenheng med DMack hjul på bilen. Noe som skulle vise seg å fungere veldig greit. Dette var en kort start etappe, og vi gledet oss nå til at selve rallyet skulle starte med den meget utfordrene SS2 på 12,72 km.

Vel fremme til start på SS2, med alt utstyret på plass og klokken i ferd med å telle ned, blir vi stoppe av arrangøren rett før vi skal til å starte. Etappen er stoppe pga en ulykke der to biler er innvolvert. Etappen vil ikke bli kjørt, slik at vi blir sendt på en alternativ rute til neste fartsetappe (SS3) uten mulighet til å hente inn nye sekunder på denne etappen. Siden etappen kun ble kjørt av 2 stk biler i gruppe H (nasjonal) og disse fikk fullført etappen, ble det stipulert en tid til alle som ikke fikk gjennomføre denne etappen. Noe som nok mest sannsynlig falt uheldig ut for vår del da vi ble tildelt en tid som var 17,4 sekunder dårligere en de to bilene som hadde fått kjørt. Etter mye frem og tilbake gikk vi med på dette og la denne episoden bak oss. Det viktigste var jo i grunnen at det hadde godt bra med de forulykkede, der den ene av kartleserene ble fløyet til sykehuset med skader i ryggen, men heldigvis ikke livstruende.

SS3 som var fredagen siste fartsetappe føre nattoppholdet ble veldig forsinket, slik at mørket begynte å senke seg. Men Teamet hadde tatt høyde for at slike ting kunne skje og hadde montert på ekstralysene for sikkerhets skyld, noe som skulle vise seg å være lurt nå. Vel i gang på etappen etter en lang pause etter ulykken på SS2 var det bare å innse at notene vi lagde i dagslys nok ble litt for tøffe i mørket, men vi hadde godt driv innover etappen uavhengig av dette og mot slutten begynte støvet å ligge slik at vi forsto at vi var i ferd med å ta igjen bilen forran. Dette var Jan Egil Halland, som desverre ikke hadde satt på ekstralysene, og slet veldig med sikten i tillegg til at kartleserlampen heller ikke virket. Vi ble liggende litt i støvet etter Halland før vi tok han igjen, og vi tapte nok litt (ikke minst konsentrasjon) på dette. Men når vi endelig tok han igjen ble vi sluppet enkelt forbi uten å bli nevneverdig hindret (vi takker Halland for dette ). Resten av etappen gikk greit og vi klokket inn til 13.03,7 som skulle vise seg å holde til bestetid på etappen bland gruppe H (nasjonal bilene) da Magne Svardal som egentlig slo oss med noen tidel måtte bryte etter etappen.
Status etter fredagens kjøring var da (etter masse rot med tidene pga ulykken på SS2) at vi ledet gruppe H (nasjonal) med 21,3 sekunder på Stein Svardal med Kjell Ausland 5,3 sekunder bak der igjen.

Etter en god natts søvn var vi super tent før start på lørdagens etapper, som skulle kjøres på kjente veier rundt husveggene til Søren. Slik at vi hadde en strategi om å klinke til fra første etappe for så å evt sikkre inn utover dagen. Dette skulle vise seg å ikke bli like lett som planlagt, da vi kort tid etter start på SS4 som var på hele 22,81 km fikk en snikpunktering. Vi merket at grepet ble sviktende og at bilen styrte dårligere å dårligere inn i svingene. Etter ca halvkjørt etappe kuttet vi litt hardt i en høyresving og slo inn i en stein, som resulterte i at både dekket og felgen skulle bli helt ødelagt. Vi valgte å prøve å kjøre til mål uten å bytte hjul, for å tape minst mulig tid. Men det skulle vise seg at det ikke var nok godt valg, for da vi endelig kom i mål hadde vi tapt mye tid og det skulle hvise seg at det ikke var mulighet å bare sette på et nytt hjul. Forhjulsopphenget hadde fått så mye juling at det ikke var mulig å fortsette rally.

Så dermed var drømmen om en ny seier i Rally Sørland (da den tredje på rad) og kjærkommne poeng i NM desverre over. Skuffet men fattet var det bare å kontakte servicepersonalet, som måtte komme med deler for å få bilen på hengeren for transport ned til serviceplassen igjen.

Men selv om målsettingen om en topplassering i Rally Sørland brast, er teamet ved godt mot og ser frem til neste NM runde Aurskog & Høland rally 2 juni. De som lå best an i NM før Rally Sørland klarte heller ikke å innfri helt, slik at det er tettere en på lenge i NM sammendraget, og ikke noe umulighet for Team Snartemo Rallysport å komme tilbake. Vi ser at vi er av de raskeste på grus, slik at ingen ting er umulig da det fortasatt er 90 poeng å kjøre om i NM.

Team Snartemo Rallysport ønsker med dette å takke sponsorer og samarbeidspartnere for støtten og garanterer at vi kommer sterkere tilbake i neste NM runde.

Neste løp for teamet:
Aurkog & Høland Rally 2 juni. (NM)

Kilde: pressemelding