Snartemo vant gruppe H i Aurskog Høland Rally
Søren Snartemo vant til slutt sekundstriden som utspant seg i NM klasse 3 (gruppe H) under lørdagens NM runde Aurskog Høland rally. Det skulle vise seg å bli tett i nasjonal klasse denne dagen. Hjemmefører Raymond Braaten ville ikke gi seg uten kamp helt til døra.
Snartemo var den som startet raskest på SS 1 og kjørte inn til 10 plass totalt og dermed best 2wd. Braaten var her kun et blunk etter og klokket inn 0,3 sek bak, så det skulle allerede her vise seg å bli en spennende dag. På de neste plassene fulgte Vidar Nordbø 1,9 sek etter, Morten Bredesen 2,5 sek, Ole Morten Korsmo 3,2 sek, Stefan Myhrer 5,0 sek, Jan-Widar Jahrmann 6,5 sek, Magne Svardal 7,1 sek etter.
SS 2 som var noe lenger skulle bli mere spennende for Snartemo en de de fleste har godt av. I et veidele fra grus ut på asfalt driftet M3’en ut så mye at det like gjerne kunne blitt en skikkelig rulling som at det gitt bra. Denne gangen gikk det heldigvis bra, men noen sekunder gikk nok tapt. Til tross for dette ble det delt beste tid sammen med Stefan Myhrer, som virkelig har fått opp farten på sin nybygde Nissan Almera. Braaten var nok en gang få meter bak, og kjørte inn 1,6 sek etter. Nordbø fulgte deretter 2,2 sek bak med Bredesen og Lien henholdsvis 2,7 og 6,0 sek etter. Korsmo hadde også hatt sine problemer og snurret, dette taper man verdifull tid på, slik at han var 13,7 sek bak teten her.
SS 3 som var en ny etappe for året, startet på asfalt for så å gå over på grus. Denne etappen hadde Braaten bestemt seg for å vinne, og klokket inn 0,3 sek forran Korsmo, 0,9 sek forran Bredesen og hele 1,4 sek forran Snartemo, som var litt for het på grøten her, og fikk en stopp sladd på gruspartiet. Svardal, Myhrer og Lien fulgte på plassene etter.
Til første reguleringspause ledet Snartemo med hele 0,5 sek på Braaten, Bredesen ligger 4,7 sek bak men har nå oppdaget problemer med en støtdemper foran. Myhrer er 7,7 bak, mens beste klasse 10 fører Nordbø var 8,8 sek bak. Korsmo som leder NM samenlagt slet fortsatt og var 15,8 bak teten.
SS 4 – 6 var de samme etappene på nytt. Snartemo tok 4 og 6 etappen mens Bredesen tross problemene tok 5 etappen. Slik at stillingen før første gjennomkjøring av publikumsetappen var som følger: Snartemo, Braaten, Nordbø , Korsmo, Svardal, Lien og Myhrer. Bredesen hadde kastet inn håndkle med en defekt demper, Svardal slet med clutchen som skulle vise seg å bli vanskelig å reparere på service.
SS 7 publikumsetappen ble vunnet av Nordbø forran,Korsmo, Braaten, Lien, Lars Schmidt og Snartemo.
Inn til første service hadde Snartemo ledelsen, men det skillte ikke mere en 6,5 sek ned til Braaten, Nordø lå nå 15,9 sek etter, mens Korsmo nå var 18,3 bak. Svardal og Lien fulgte deretter henholdsvis 37,8 og 54,6 sek etter.
Men det var nå selve rallyet skulle starte, Braaten som er hjemmefører er lokalkjent på de noe lengere etappene, så det skulle bli tøffere for Snartemo å holde unna.
SS 8 som gikk på kjente veier, ble lett vunnet av Braaten, som tok 5,8 sek på Snartemo og 8,3 på Korsmo. Svardal og Myher brøt på denne etappen, slik at det var disse tre det skulle stå om.
SS 9 ble også vunnet av Braaten, men denne gangen kun 1,0 sek forran Snartemo. Korsmo var her 10,4 sek etter, og var i grunnen ute av kampen om ikke noe skulle skje (noe det fort gjør i rally). Braaten hadde nå gått opp i ledelsen med minst mulig margin 0,3 sek forran Snartemo.
SS 10 som på forrhånd ble spådd som den utslagsgivende og den desidert dåligste etappen, ble en spennende reise. Snartemo fikk problemer med en motor som fusket og ikke ville være helt medgjørlig, men klarte å karre seg igjennom uten å tape for mye tid til Braaten. Braaten vant etappen kun 0,2 sek foran Snartemo, Korsmo fulgte 2,4 sek etter.
Inn til andre service ledet Braaten med fattige 1,8 sek på Snartemo, Korsmo var nå 33,6 sek etter.
På service prøvde Snartemo å finne ut av feilen, og i et desperat forsøk på å få orden på motoren ble bensin pumpen byttet for å se om dette hjalp. noe det skulle vise seg å ikke gjøre, da samme problemet oppsto på transporten opp til SS 12. Noe små grep ble gjort for å minske problemet, og det ble derfor en litt stresset ekvipasje som startet spent på SS 12.
Tross problemene med bilen klarte Snartemo å ta tilbake 0,6 sek på Braaten på denne etappen. Braaten hadde nå fått problemer med motortemperaturen på sin Volvo, så spenninge var til å ta og føle på. Før siste og beryktede bilkiller etappe hadde Braaten nå kun 1,2 sek å gå på. så her var det vnne eller forsvinne som gjalt.
SS 13, Snartemo satte avgårde i et drepende tempo og satset det remmer å tøy kunne holde. Etappen var nå enda dårliger en første gang, så faren for pungtering var overhengende, uten at Snartemo så ut til å bry seg nevneverdig om dette. Bilen holdt til mål, og det var en spendt duo som ventet på Braaten ved mål. Etter over et minutt venting, begynte vi å ane at seieren var i havn, Braaten dukket aldrig opp. Det skulle vise seg at en drivaksel hadde felt han i kampens hete. Nå skulle det i skrivende stund vise seg at hen i tillegg hadde kjørt med dekk som ikke var klasset, men dette kom ikke for en dag før målgang. Slik at dette var det ingen av oss som viste før vi satte innover skogen for siste gang denne dagen.
For publikum håper vi det ble en fin fight, det synes i alle fall de innvolverte.
seieren gikk altså til Snartemo, mens Korsmo tok en kontrollert andre plass, mens Nordbø tok tredje og Lien fjerdeplass i NM klasse 3 (gruppe H). Korsmo har fortsatt en grei ledelse sammenlagt, men Snartemo krabber stadig innpå. Korsmo har nå kjørt inn 113 poeng, mens Snartemo har 83. På tredjeplass ligger Bredesen med 45 poeng.
Neste NM runde Rally Telemark er ikke før etter sommerferien, første helgen i september, slik at det blir en lang rally hvile på de fleste.
TRN ønsker de som satser på NM en riktig god sommer.
For de som satser på TRN-cup, er det kun et par uker til neste utfordring Rally Trøgstad.
Takker med dette også sponsorer og samarbeidspartnere.