Sommer Rally Grimstad

Rammen rundt årets andre runde i TRN-Cup kunne knapt vært bedre, da arrangør KNA Aust-Agder i helgen arrangerte Sommer Rally Grimstad i strålende sørlandsvær. Det stilte til slutt 67 biler til start og av disse var det 24 som stilte i TRN-Cup, noe vi er godt fornøyd med.

Løpet skulle avgjøres i løpet av 7 stk SS, en rundbane etappe som skulle kjøres 3 ganger samt to kjente etapper ute på skogen som også ble kjørt to ganger. Det skulle bli en varm dag, da solen skinte fra skyfri himmel og graderstokken krabbet lett over 25 grader, slik at det var nok av utfordringer både før og under selve løpet.

SS1 var første gang på rundbane etappen:
Her skulle det kjøres 3 runder med flere biler ute i løypa samtidig. Noe som gjør denne formen for etapper meget publikumsvennlig. KL9 og Magne Svardal var førstemann ut på etappen, tett fulgt av Søren Snartemo, Vidar Kristensen og resten av nasjonal bilene. Med øyekontakt til deltageren forran, er det ikke fritt for at det blir satset på disse etappene. Noe Snartemo fikk erfare etter kun en runde. Etter en lang slette på ganle E18 ble innbremsingen litt i seneste laget samt sladden alt for bred, det endte til slutt i bekken med en hårsbredde fra å rulle sin BMW M3. Løpet var altså over i løpet av ca 1 min kjøring for Snartemo (som var tydelig skuffet og ikke vandt til så korte løp). Den som var raskest på prøven var Tommy Herregården (som på forhånd hadde annonseret at siden han ikke kjører så mye rally måtte kjøre til seg noen sekunder før etappene ute i skogen da notene hadde mere å si), tett fulgt av Jarle Lippert med hver sin meget gromme BMW M3. Svardal hang også bra med og hadde på ingen måte tenkt å gi seg uten kamp. I KL 13 var Vidar Kristensen først ut og tok like godt ledelsen forran Anders Hagstrøm, Fredrik Aamodt måtte bryte med tekniske problemer og var ute. I Kl 10 var det Andreas Jahren (som leder TRN-Cup’en så langt) som startet raskest, tett fulgt av Emil Bakken (med sin ultra strøkne Kadett Kit Car) og Terje Falander. Lars T Schmidt var den som startet raskest i KL 11 og rev til seg en liten ledelse forran Elling Helleberg og Leif Rune Vesterdal. Frode Dahl strakk det lengste strådet i KL 14 på SS 1, mens Gjermund Skålerud i KL 18 også motte bryte på denne etappen.

SS2 var første ordentlige etappen ute i skogen. Svardal hadde planer om å ta tilbake noen sekunder her, men klarte ikke å hente noe til overaskelses mannen Herregården. De kjørte inn til eksakt samme tid på denne etappen. Herregården som for anledningen hadde med seg Ander Kjær i høyre stolen, hadde nok fått noen gode råd og tips under gjennomkjøringen, for Svardal var overasket over tempoet etter gjennomført etappe. Lippert var kun 1 tidel etter det to, slik at dette skulle komme til å bli et rotte race.

Den første som skulle få kjenne Grimstads natur på kroppen var Anders Hagstrøm. Etter ca 3 km på SS2 bar det av veien og gikk kast i kast nedover en bratt skråning, neo som resulterte i en total skrotet Evo IV og et ublidt besøk på sykehuset der det ble konstatert 3 brukkne ribben, Anders følte seg ikke helt vell og ble værende igjen på sykehuset for utvidet sjekk.Så jeg regner med at Anders setter stor pris på litt støtte og hjelp til å bygge opp igjen bilen når helsen tilsier det. For her må det nok til et nytt karrosseri før det blir noe mere løp?

Emil Bakken som har kjøpt Berntsen’s ultra strøkne Kadett startet fornuftig på SS1 og hadde fin flyt, men på samme plassen som Hagstrøm inne på SS2, bar det av veien, Emil var noe heldigere og unngikk rulling men fikk store skader i fronten på Kadetten. Det ble en tur til legen her også, men heldighvis gikk det bra med begge to.

I KL 10 fortsatte Jahren å ha kontroll blandt TRN bilene og vant forran Falander. Vesterdal var raskest i Kl 11 tett fulgt av Schmidt som kun var 3 tidel sekund etter på denne etappen. Dahl kontrollerte ledelsen i KL 14 forran Jan Rune Bugge.

SS3 som var den andre skogs etappen ble igjen vunnet av Herregården, tett fulgt av Svardal og Lippert. Noe som besviste at Herregården hadde skume hensikter og forberedt seg godt. I KL 10 var nok en gang Jahren beste TRN bil og hadde nå kontroll på feltet, han slo Falander med 8,5 sekunder på dette etappen. I KL 11 hadde Vesterdal virkelig fått opp farten og kjørte nå fortere en bilene i klasse 10. Han vant etappen forran Schmidt med nesten 5 sekunder. Helleberg var nå et godt stykke etter og måtte konsentrere seg på å sikre tredjeplassen.

Inn til første service hadde Herregården en knapp ledelse på Svardal og Lippert som var nærmest.

SS4 som var andre omgang på rundbanen, skulle ta knekken på noe biler til. Svardal mistet bremsene her og måtte kaste inn håndkle i kammpen om seieren i nasjonal. Herregården fortsatte i høyt tempo og vant igjen forran Lippert. De to var henholdsvis 4 og 6 totalt og beviste at det går å kjøre fort med nasjonal bil også. I de øvrige klassene ble det ingen endringer på denne etappen.

På SS5 slå Lippert tilbake og knappet inn 3,9 sekunder på Herregården, slik at spenningen var ikke over ennå. I KL 10 var nå Ronny Berge raskest med sin Cosworth (men det skulle desverre ikke hjelpe da han ble utelukket). Falander og Jahren byttet på å vinne, for å gjøre spenningen større. Vestrerdal og Schmidt fulgte hverandre som skygger i klasse 11, mens Dahl trengte kun å komme i mål for å vinne KL 14.

SS6 som var løpets lengste ettappe hadde Herregården bestemt seg for at nå skulle seieren sikres. Han vant med knapp margin til Lippert, men hadde nok tatt i for rett etter mål ble det en liten brann i M3’en. Men ikke verre en at de klarte å slukke og fortsette løpet. De øvrige klassene ble det ingen forandringer. Jahren hadde kjørt til seg nok ledelse, slik at han roet ned tempoet litt for å sikre seieren.

SS7 var rundbanen for siste gang og ble en oppvisning for publikum. Ingen klarte å rive til seg noen stort antall sekunder slik at det skulle få noen konsekvens for resultatet.

Etter Sommer Rally Grimstad ser dermed TRN-Cup lista slik ut.
1 Adreas Jahren 60
2 Vidar Kristensen 49
3 Leif Rune Vesterdal 48
4 Eivind Foss Morken 30
5 Jan Egil Halland 28
6 Tommy Herregården 26
7 Frode Dahl 24
8 Torbjørn Ulla 23
8 Tor Inge Dahl 23
8 Magnar Brugrand 23
8 Terje Falander 23
8 Lars T Schmidt 23
13 Ole Gunnar Skogli 21
13 Ken Berg 21
15 Jarle Lippert 20
16 Bengt Ruud 18
16 Elling Helleberg 18
16 Jan Rune Bugge 18
19 Ronny Andresen 17
20 Tom Rune Stepien 15
20 Magne Fagerli 15
20 Ole Martin Bakke 15
23 Mads Peder Hvambsahl 14
24 Edvall M Stenberg 12
24 Thor Gunnar Hagen 12
24 Per Jan Nepstad 12
27 Tor Helge Halland 11
28 Roger Jacobsen 9
28 Knut Harald Hendriksen 9
28 Svein Atle Berge 9
31 Kim Berg 6
32 Lasse Berg 4

Andreas Jahren har så langt kontroll, men det er fortsatt mulig å hente han inn, så det blir spennende å se hvem som trekker det lengste strået under Sørlandssprinten.

TRN ønsker å takke arrangøren for et supert rally og ikke minst for gavepremiene. Hoved premien denne gangen var 4 stk Yokohama Asfalt hjul levert av Motorsport Service AS. Disse ble trukket ut, og den heldige vinner var Jarle Lippert. I tillegg vant Elling Helleberg en Inside STCC dag også levert av Motorsport Service AS.

TRN gratulerer alle vinnere og ønsker dere fortsatt god sommer og velkommen til siste løp i TRN-Cup 13 august.