Fornøyd etter Rally Trøgstad

Rally Trøgstad 2010 ble som forventet årets høydepunkt på grus. Arrangøren skal igjen ha all honnør for å ha arrangert et supert rally, med morsomme og krevende veier samtidig som at det ble gjennomført uten problemer på noen timer. Noe bedre kan det nesten ikke bli for nasjonal klasse.

Det var forventet hard kniving i NC klasse 6 (nasjonal kl 9), noe det også ble til gangs. Det ble satset hardt fra første meter, noe flere skulle få erfare. Allerede på SS 1 (11,85 km) kjørte forhåndsfavoritten Ole Morten Korsmo av veien og skadet bilen såpass mye at han ble stående. Jørgen Kviserud og Morten Bredesen måtte også bryte med tekniske problemer etter SS1. Men den som startet aller best var Søren Snartemo med kartleser undertegnede, som satte opp et forrykende tempo, det var kun Tom Kristian Lien som klarte å holde tempo og ble slått med kun 2 sek. Førere som Raymond Braaten, Jan Ove Branes og Jan Egil Halland ble her slått med henholdsvis 15 og 20 sekunder og kunne ikke helt skjønne hva som hadde skjedd. Dette og at Lien dessverre måtte bryte etter SS2 gjorde at Snartemo kunne senke skuldrene litt og kontrollere feltet utover dagen.

På SS2 (5,95 km) var igjen Snartemo raskest (ingen tilfeldighet på SS1 altså), men her kun 3 sek foran Braaten, som nå hadde fått opp farten tett fulgt av Kim Andre Hjalmarsen som også ville være med i kampen om toppplasseringene. Etter disse fulgte Branes, Halland og Svardal på de neste plassene.

SS3 som var siste SS før reguleringspause, ble det nok satset litt hardt for Snartemo som kom alt for fort inn i et usynlig krapt veidele og måtte en tur gjennom sperrebåndene for så å ta en piruett for å komme seg av gårde igjen. Men at tempo var høyt var det ikke noe tvil om, for vi tapte kun 5 sek til Branes som vant etappen. Noe som gjorde at inn til reguleringspausen ledet Snartemo med 16 sek til Branes, 20 sek til Braaten, 27 sek til Halland og med 28 sek til Hjalmarsen. Så her var altså ingen ting avgjort da vi ikke var halvveis i løpet ennå.

Etter pusen og med litt ny frisk bensin på tanken bar det videre til SS4 som var en kort (3,61 km) SS med både hopp og fullfart strekker. Branes var den som fikk opp størst fart på det raske asfaltpartiet og vant prøven med 3 sek til Braaten og 4 sek til Halland og Snartemo. Dette var jo ikke nok til å true ledelsen til Snartemo, som nok hadde dette litt i tankene nå.

På SS5 som var andre gjennomkjøring av SS1 ble feltet stående litt å vente da ikke alle bilene fra første runde var igjennom (noe som vitner om et super kompakt rally), her ble det diskutert livlig om taktikk og i håp om å syke ned Snartemo nok til at det var mulig å hente han inn igjen. Men rett før start satte det igang å regne igjen (noe som passet Snartemo perfekt da dette også skjedde på SS1) slik at det skulle bli mer spennende en flere hadde ønsket. Snartemo beholdt roen og kjørte forrykende også denne gangen. Nærmest var Branes som også denne gangen måtte se seg slått med nå kun med 2 sek sammen med Braaten som hadde lik tid. Svardal og Halland fulgte etter og var henholdsvis 4 og 8 sek bak. Nå gjenstod det kun to SS igjen og Snartemo begynte å øyne muligheten for seier. Så det ble bestemt at vi ikke skulle øke noe mer men prøve å holde tempo og kjøre sikkert inn til mål (noe som ikke alltid er like lett).

SS6 gikk uten problemer selv om Braaten og Branes tok inn 4 og 5 sek på Snartemo. Så nå var det kun en SS igjen som skulle avgjøre hvem som skulle vinne duellen denne dagen.

Det var nok en del nerver ute å gikk, men når hjelmen kom på og starten skulle gå var det full fokus hos de tre i teten. Her skulle det satses til siste meter. Med SS3 friskt i minne og med en god del mer slitte hjul satte Snartemo avgårde. Det var tydelig at nå var det seier som gjaldt, for det var ikke like vilt som første gangen. Denne gangen gikk det beryktede veidele helt fint og vi kjørte inn til en fjerdetid på etappen. Kun slått med 3 sek av Branes og Hjalmarsen og 1 sek av Braaten. Noe som altså holdt til seier med henholdsvis 10 sek til Branes og 14 sek til Braaten.

TRN ønsker også å gratulere alle vinnere i de øvrige klassene og ikke minst vinnere av gave premiene som ble trukket på premieutdelingen. Det var dessverre noen som allerede hadde reist hjem og ikke fikk sine vel fortjente premier, men sånn er det.

Hovedpremiene gikk til:
Aleksander Wiik som vant 4 stk nye Yokohama Grushjul. Noe som overasket ham veldig, og som gjorde det desto mer moro å dele det ut.
Bjørn Thomas Hultberg vant en inside STCC dag for to personer, innbudt av Yokohama med mat og besøk hos alle teamene i depot.
Begge disse premiene er levert av Motorsport Service AS (Yokohama).
Andreas Jahren vant 1 sett bremseklosser fra Cl-Brakes levert av Composit.no

TRN ønsker igjen å takk arrangøren for et flott rally og ser nå frem til neste runde i NC som er Rally Soknedal.