Første stikk til Korsmo!

Det teknisk ultrakrevende Sigdalsrally burde bety at gnagerne i nasjonal skulle ha fordelen. Men teknisk strul for forhåndsfavoritten Sivert Johansen, betød at seierspokalen og full pott med Norgescup-poeng ble innkassert med bakhjulstrekker!

– Jeg kjører med paddle shift, altså giring på rattet. Og den låste seg på Lettmolia… Sivert Johansen var ikke direkte fornøyd etter Sigdalsrallyet.

– Kassa låste seg i femte, og da blei det bare rot. Jeg snurra og kvælte bilen, og klarte til og med å sperre to førere, så det blei helt håpløst ass!

Johansen, med kartleser Jørn Skjelbreid, i deres Opel Astra Kit Car, ledet etter de to første etappene. Men alle problemene på den tredje betød at de måtte bryte på grun av overskredet makstid. Bedre gikk det derimot for Ole Morten Korsmo i Volvo 242, som hadde den meget erfarne kartleseren Ragnar Engen som potetsekk og ledsager. Selv om oppladningen ikke var heeelt optimal.

– Jeg hadde dritesjuken, og måtte til og med gjøre et ærend bak et tre før starten på Lettmolia, innrømmer Korsmo.

– Han så forholdsvis pjusk ut ja, hvit i trynet som et laken, tillegger Engen.

Men på SS4 kviknet Hokkåsen-helten til, og kunne begynne å lade. SS5 bød derimot på nye problemer da clutchwiren røyk. Og den femgirete Sellholm dogboxen fikk nok noe medfart etter å ha måttet utstå clutchløs giring i to etapper. Men cluthwire eller ikke, det holdt til mål, og seier i store nasjonal.

Andreplassen ble knepet av Jan Egil Halland, med Øyvind Hoff bak notene, etter tidvis meget imponerende kjøring i sin gromme BMW M3. Tredjeplassen gikk til en annen Hokkåsen-fører, nemlig Kim Andre Hjalmarsen, med Tor lindkjølen som munnrapp sidepassasjer. På ren tid ble Hjalmarsen nummer to, men pådro seg 50 sekunders tidstilegg etter å ha kjørt fem kilometer for fort på gjennomkjøring.

I klassen for A- og B-førere med biler under to liter, vant Kenneth Trysnes i Opel. Terje Kristoffersen tok seieren i klassen for C-førere i store nasjonal, og Bernt Olav Halvorsen gjorde det samme i lille nasjonal, etter MEGET respektabel kjøring.